Odzież robocza nie tylko dla robotników

odzież robocza

odzież robocza

Gdy mówimy o odzieży roboczej, najczęściej mamy na myśli robotników budowlanych lub mechaników samochodowych ubranych w robocze kombinezony chroniące ich prywatne ubrania przed zniszczeniem lub uszkodzeniem. Współczesne realia pracy, a także konieczność wykorzystania każdej okazji do promowania firmy, powoduje możliwość dwojakiego zastosowania ubrań roboczych. Jedną ich funkcją jest ochrona przed szkodliwymi warunkami pracy, zaś w drugiej kolejności ubrania robocze z nadrukiem firmowego logo są skutecznym nośnikiem reklamy. Ubrania robocze powinny być tak wykonane, aby nie utrudniać wykonywania obowiązków, ale jednocześnie zabezpieczać pracowników przed uszkodzeniami mechanicznymi, termicznymi, atmosferycznymi i chemicznymi.

Obowiązek zapewnienia ubrania roboczego

W myśl artykułu 2377 § 1 Kodeksu Pracy, każdy pracodawca posiada obowiązek wyposażenia swoich pracowników w ubrania robocze wówczas, gdy prywatna odzież mogłaby ulec zniszczeniu lub zabrudzeniu. Powyższe podyktowane jest względami sanitarnymi, technologicznymi, bezpieczeństwa i higieny pracy. Odzież robocza to w myśl cytowanego przepisu nie tylko ubranie, ale również buty i nakrycie głowy.

Kto powinien nosić ubrania robocze?

Odzież robocza jest wymagana nie tylko na budowie i w warsztatach samochodowych. Obecnie coraz więcej właścicieli decyduje się na wyposażenie swoich pracowników w służbowe ubrania również z uwagi na możliwość promowania nazwy przedsiębiorcy i jego logo. Taką łączoną funkcję ubrań służbowych stosuje się również w zakładach fryzjerskich, gdzie istnieje możliwość zniszczenia prywatnego ubrania przez preparaty do koloryzacji włosów i trwałej ondulacji, a także w salonach kosmetycznych, w których korzysta się z różnych preparatów chemicznych. W tym wypadku jednak odzież robocza nie powinna przypominać budowlanych uniformów, lecz eleganckie fartuszki będące wizytówką firmy.

Podobną funkcję spełnia Odzież robocza, którą  pracownicy ekskluzywnych sklepów wędliniarskich. Najczęściej ich ubrania są wyjątkowo eleganckie z efektownym nadrukiem firmy. Jest to również sposób na budowanie marki firmy wędliniarskiej.